Notatki z podroży: wycieczka do Lwowa

07-15-2018

Polska Szkoła. Fot....
Przyjęcie. Fot....
Grób Marii...

Krystyna Markut, współzałożycielka Amerykańskiego Instytutu Kultury Polskiej na Florydzie i zaangażowana działaczka polonijna, niestrudzenie niesie pomoc rodakom na Ukrainie. W tym roku znów wyruszyła w podróż na dawne Kresy Wschodnie, by wesprzeć mieszkających tam Polaków nie tylko finansowo, ale też dobrym słowem i pamięcią. Cieszymy się, że kolejny rok z rzędu na łamach „Białego Orła” pani Krystyna zechciała się podzielić z Czytelnikami swoją relacją z tej wyprawy.

Przyjechałam do Polski 20 maja. Pierwszy etap mojego pobytu był bardzo udany. Szczególnie 12 dni w Malinowym Zdroju w Solcu dobrze wpłynął na regenerację sił i trochę poprawił zdrowie. Polecam każdemu, kto będzie w Polsce! Niespodzianką była wiadomość od Danusi Skalskiej, że prowadzi czterodniową wycieczkę do Lwowa i uważa, że ja z moją kuzynką Halinką powinnyśmy się „załapać”. Jeżeli chodzi o Lwów, to nie trzeba mi było oferty powtarzać. Krótko mówiąc: „załapałyśmy się”. Było to nadzwyczajne przeżycie.

Spotkanie z historią

Najpierw nocna podróż autokarem w grupie 50 osób, a potem całodzienne zwiedzanie miasta. Nie brałyśmy udziału w pełnym programie wycieczki, bo zatrzymałyśmy się u moich krewnych, którzy gościli nas bardzo po staropolsku i lwowsku, czyli „czym chata bogata”. Dla nas ważne było zwiedzanie i prelekcje w Uniwersytecie Jana Kazimierza i na Politechnice Lwowskiej, do których nie każdy ma otwarty wstęp. Wysłuchałyśmy prelekcji o przeszłości tych dwóch uczelni i o ludziach z nimi związanych. Zdaję sobie sprawę, że wszystkie te informacje są w internecie, ale inaczej się to odbiera oglądając równocześnie np. malowidła Jana Matejki w auli Politechniki. Cieszy fakt, że te naukowe instytucje są restaurowane po zniszczeniach „kultury radzieckiej”.

W Łanowicach

Jednym z punktów wycieczki była wizyta we wsi Łanowice, którą w ubiegłym roku odwiedziłam z Danusią i Dorotą. Tym razem przyjechały tam 54 osoby. Prezes i zarazem radny Rejonowej Samborskiej Rady Walery Tracz z proboszczem ks. Robertem przywitali nas na progu kościoła, po czym zaprowadzili do polskiej szkoły na spotkanie z mieszkańcami Łanowic. A co to było za spotkanie, to trudno opisać! Zespół muzyczny witał nas na zewnątrz szkoły, a wewnątrz stoły uginały się pod ilością jedzenia. Serdeczni ludzie, muzyka, wspólne śpiewanie, a nawet tańce uczyniły to spotkanie wyjątkowym. Pożegnanie było bardzo serdeczne, z przyrzeczeniami powrotu. Mieszkańcy Łanowic są dowodem na to, że polskość na tych ziemiach istnieje i ma się dobrze.

Muzeum Fredry

Jednego popołudnia w ciągu tych czterech dni odwiedziłyśmy moich krewnych w Rudkach (około 50 km od Lwowa) – miejscowości, skąd pochodził Aleksander Fredro. Moja krewna, Władzia, zaaranżowała spotkanie z księdzem w polskim kościele, który nie tylko barwnie opowiadał nam o historii kościoła, kłopotach w odzyskaniu go i obecnych problemach z władzami miejscowości, ale bardzo szczegółowo i ciekawie opowiadał o rodzinie Fredry. Obok kościoła jest małe muzeum Fredry, otwarte do zwiedzania każdego dnia. Piękne spotkanie zakończone przyjęciem urodzinowym Jurka, syna mojej krewnej.

W niedzielę nasza wycieczka uczestniczyła w odwiedzeniu Cmentarza Orląt i uroczystej mszy św. na tym cmentarzu. Powrót do Polski z czterogodzinnym postojem na granicy zakończył tę wycieczkę.

Krystyna Markut

wróć

Fotorelacje

Pielgrzymki do Amerykańskiej Częstochowy

Tradycyjnie już od ponad 30 lat druga niedziela sierpnia jest dniem przybycia pieszych pielgrzymek do Amerykańskiej Częstochowy. Pątnicy mieszkający na co dzień w różnych stanach USA wędrują do Duchowej Stolicy Polonii z okazji uroczystości Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny, jednocząc się szczególnie w tym czasie z naszymi rodakami pielgrzymującymi na Jasną Górę w Polsce. Fot. czestochowa.us

zobacz inne galerie

Galerie Video

Jasełka w Webster

Liturgiczny okres Bożego Narodzenia wieńczy Niedziela Chrztu Pańskiego. Uroczystość ta w bieżącym roku przypadła w niedzielę 10 stycznia. Uczniowie i nauczyciele Polskiej Szkoły Sobotniej przy parafii św. Józefa w Webster wybrali ten właśnie dzień na zaprezentowanie tradycyjnych polskich jasełek.